Hoeveel mag je eten op een dag?

Hoeveel mag je eten op een dag?

Het antwoord op die vraag hangt af van aardig wat factoren. Zo is je lichaamssamenstelling van belang, geslacht, leeftijd en noem maar op. En wat jouw doel is! Om af te vallen eet je anders dan wanneer je aan wilt komen.

Energiebalans

Inmiddels hebben we allemaal wel gehoord van de energiebalans. Verbruik je net zoveel als je op een dag binnen krijgt, dan blijf je op gewicht. Krijg je meer binnen dan je verbruikt, dan kom je aan. Krijg je minder binnen dan je verbruikt, dan val je af. Zo simpel is het. Of toch niet?

Afvallen

Heb je als doel om af te vallen, dan eet je minder dan je onderhoudsbehoefte. Je eet dus minder dan wat je op een dag gebruikt aan brandstof. Hierbij wil je natuurlijk wel je spiermassa behouden en je vetmassa kwijt raken. En je wilt ervoor zorgen dat je genoeg energie houdt om je dagelijkse dingen te kunnen doen en je sport uit te kunnen oefenen. Plus je wilt zorgen dat je goed blijft herstellen. Dus geen crashdieet, maar een slimme verdeling tussen koolhydraten, eiwitten en vetten. Schrap hierbij zeker geen hele groep macronutriënten uit je dieet. Koolhydraten en vetten zijn niet de vijand en deze heb je zeker nodig.

Spiermassa opbouwen

Wanneer je spiermassa op wilt bouwen, dan kun je dit op verschillende manieren doen. Zo kun je gaan ‘bulken’. Dit betekent meer eten dan je nodig hebt om zo massa op te bouwen. Dit kan met een klein overschot aan energie, waardoor het wat langzamer gaat maar je ook minder vetmassa opbouwt. Maar je kan er ook voor kiezen door behoorlijk wat boven je onderhoud te gaan zitten. Op die manier bouw je sneller spiermassa op, maar ook meer vetmassa. En dat laatste wil je er na een periode van bulken natuurlijk weer af hebben.

Maar ook in een klein tekort kun je wat meer spiermassa opbouwen en vetmassa verliezen. Vanzelfsprekend gaat dit nog wat langzamer dan bij een flinke bulk, maar voordeel is dan wel weer dat je geen vetmassa opbouwt.

Bijhouden wat je eet

Wil je serieus aan de slag met jouw doel, dan is het handig om bij te houden wat je eet. Als je namelijk niet weet wat er binnenkomt, dan wordt het lastig om hierin aanpassingen aan te brengen. Begin daarom met het bijhouden van je voeding en doe hierin elke keer wat kleine aanpassingen. Kijk wat dit doet na een week of twee weken en pas zonodig nog verder aan. Zorg ook dat je een beginpunt hebt wat betreft gewicht, vetpercentage en spiermassa.

Advies of hulp nodig?

Stuur dan een mail naar info@mariannesportenbeweging.nl