Eiwitshakes: heb jij ze echt nodig?

Eiwitshakes: heb jij ze echt nodig?

Eiwitten zijn ontzettend belangrijk en zeker eiwitshakes na een training lijken onmisbaar. Maar is dat ook echt zo? En waar zijn eiwitten eigenlijk goed voor?

Wat zijn eiwitten?

Eiwitten vallen onder de macronutriënten en zijn essentieel voor je lichaam. Eiwitten, ook wel proteïne genoemd, zijn bouwstenen voor je lichaam, bevatten enzymen en afweerstoffen. En zeker voor krachtsporters zijn eiwitten erg belangrijk om resultaat te behalen (herstel, spiermassa opbouwen, spiermassa behouden bij afvallen).

Voor niet-krachtsporters zijn eiwitten ook belangrijk, maar in iets mindere mate. Zo hebben duursporters meer aan wat extra koolhydraten en vet als het gaat om het verbeteren van de prestaties. Dit geeft gelijk antwoord op de vraag hoeveel eiwitten je nodig hebt op een dag.

Hoeveel eiwitten heb je nodig?

Dit verschilt dus heel erg per persoon, wat je aan sport doet en wat je verder allemaal doet op een dag. Meer is niet altijd beter. Meer eiwitten betekent namelijk ook dat je minder koolhydraten en minder vetten kan eten als je binnen je caloriebudget wilt blijven en dit kan ten koste gaan van je prestatie. Een mooie richtlijn voor de hoeveelheid eiwitten voor krachtsporters is rond de 1,8 gram tot 2,2 gram per kilo lichaamsgewicht. Deze hoeveelheid verdeel je het liefst over verschillende maaltijden, maar zorg wel dat je per maaltijd minimaal 0,3 gram eiwit (per kilogram lichaamsgewicht) binnenkrijgt of minimaal 20 gram.

Welke eiwitten heb je nodig?

Dierlijke eiwitten zijn kwalitatief wat beter (vlees, vis, zuivel, eieren) dan plantaardige eiwitten. Dit heeft te maken met de aminozuren. En het maakt dan niet zoveel uit of je een shake drinkt of liever een stukje vis of een bakje kwark eet. Dit heeft vooral te maken met persoonlijke voorkeur, hoe handig is het als je bijvoorbeeld onderweg bent en of je je calorieën liever drinkt of eet.

Heb je het idee dat je na je training direct eiwitten binnen moet krijgen? En kies je daarom voor een shake? Dit is niet noodzakelijk. Je hebt echt genoeg tijd om naar huis te gaan en een volwaardige maaltijd klaar te maken. No worries!