Yoga en krachttraining?!

Yoga en krachttraining?!

Een gouden combi of een mislukt duo?

Ik ga voor het eerste! Een gouden combinatie! Deze twee hele verschillende manieren van trainen en bewegen vullen elkaar perfect aan. De voordelen die yoga heeft, kun je goed gebruiken bij het liften van gewichten en andersom. En krachttraining maakt je sterker, waardoor je houdingen uit de yoga makkelijker kan uitvoeren.

Maar dat is niet het enige. Yoga zorgt voor focus en bewustwording. En dit heb je ook nodig bij krachttraining. Focus, aandacht voor een juiste uitvoering van een oefening en bewust je training uitvoeren zorgt voor meer resultaat dan standaard je routine afdraaien op de automatische piloot.

Daarnaast zorgt yoga voor flexibiliteit. Dit betekent dat je letterlijk en figuurlijk beter in je vel komt te zitten. Deze geestelijke veerkracht zorgt er bij krachttraining voor dat je jezelf uit blijft dagen, maar het zorgt er ook voor dat je je grenzen blijft bewaken en zo blessures kan voorkomen. En een wat mindere dag in de gym, los je op op de mat.

Naast geestelijke veerkracht, zorgt yoga ook voor lichamelijke veerkracht en flexibiliteit. De spieren blijven soepel en sterk. Dit zorgt ervoor dat je bewegingen goed en over de volledige range of motion uit kan blijven voeren. En dit is een belangrijk voordeel als je met gewichten traint. Ook is de kans op disbalans of blessures minder groot als je flexibel bent en je spierspanning in sommige gebieden van je lijf niet enorm hoog is.

Maar hoe zit het andersom? Heb je bij het beoefenen van yoga voordelen als je krachttraining doet? Absoluut. Zeker bij de krachtigere vormen van yoga, is het een groot voordeel als je een sterk en getraind lijf hebt. Houdingen die veel vragen van benen, armen en schouders kun je langer volhouden en er zo meer voordeel uit halen. Maar ook de discipline die krachttraining vraagt en het doorzettingsvermogen helpen bij yoga. Om toch weer die mat uit te rollen als je misschien wat minder zin hebt. Of om de houdingen te blijven oefenen die je wat minder goed liggen.

Kortom: yoga en krachttraining zijn prima te combineren!