Voorkom deze tien meest gemaakte fouten in de gym

Voorkom deze tien meest gemaakte fouten in de gym!

Ben je nieuw in de gym? Voorkom dan deze veelgemaakte fouten!

  1. Trainen zonder een duidelijk doel: weet wat je wil en waarvoor je wil trainen. Weet je niet goed wat je doel is, dan wordt het lastig om dit vage doel te bereiken. Wees duidelijk en ga gericht aan de slag!
  2. Trainen zonder een goed schema: zorg dat je een goed schema hebt om mee te trainen, zodat je weet wat je moet doen en ook hoeveel vooruitgang je boekt in bijvoorbeeld het gewicht wat je lift en het aantal herhalingen en sets. Zonder een gedegen schema, afgestemd op jouw doel, weet je niet precies wat je traint en of je vooruitgang boekt in je trainingen.
  3. De basis vergeten: vaak ben je enthousiast om te beginnen en wil je snel vooruit. Een valkuil is om de basis te vergeten en te snel met te grote gewichten aan de slag te gaan, waarbij vaak een goede techniek verloren gaat. Begin bij de basis en bouw van hieruit op. Vergeet je core niet te trainen en geef je lichaam tijd om zich aan te passen.
  4. Train ook de spieren die je misschien wat minder leuk of belangrijk vind: zo hou je je lichaam in balans en voorkom je blessures door eenzijdig te trainen.
  5. Jezelf niet genoeg pushen en geen grenzen verleggen: elke training wil je jezelf verbeteren. Zorg dus dat je in elke training net iets meer doet, dan je vorige training. Een paar herhalingen meer, een extra set, iets meer gewicht. Zolang je maar vooruit gaat!
  6. Train niet te lang met hetzelfde schema: het is goed om een vaste periode een schema te volgen, maar breng hier na een maand of 3 wat verandering in aan. Zo blijf je jezelf uitdagen en ook voor de motivatie is het fijn om weer eens andere oefeningen te doen.
  7. Neem genoeg rust en herstel: vaak begin je heel enthousiast en wil je het liefst alle dagen sporten. Maar gun je lichaam ook wat rust en herstel, zodat je daarna beter kan presteren.
  8. Geen koolhydraten: veel mensen hebben als doel om af te vallen of spiermassa op te bouwen. Welk doel je ook hebt: schrap vooral geen hele groep macronutriënten uit je voeding. Zeker koolhydraten hebben de reputatie om je dik te maken, maar dit is niet waar. Alles draait om de energiebalans. Eet je meer dan wat je nodig hebt, dan kom je aan. Eet je minder, dan val je af. Koolhydraten maken je niet dik, teveel eten wel. Koolhydraten heb je nodig en geven je energie. Dus blijf deze vooral eten!
  9. Je voeding niet afstemmen op je training: begin je enthousiast met trainen om je doel te bereiken? Vergeet dan ook je voeding niet. Goede en gezonde voeding is ontzettend belangrijk voor genoeg energie, een goed herstel en het bereiken van jouw doelen.
  10. Afgaan op bro-science: ben je net nieuw in de gym, dan zijn het vaak de gespierde mannen waar je tegenop kijkt en waarvan je wel denkt dat  ze het weten. Ga geen trainingen kopiëren, omdat je denkt dat deze methode ook voor jou zal werken. Schakel liever een professional in met een goede en gedegen opleiding die jou kan helpen, kijkt naar jouw achtergrond en weet wat je het beste kan doen om jouw doel te behalen. Dit kan natuurlijk ook online om de kosten wat lager te houden.

Maar geniet ook vooral van het trainen, merk dat je sterker wordt en heb vertrouwen dat jij je doel gaat halen. Wees realistisch en neem de tijd!