Blijf ook in je vakantie in vorm

Blijf ook in je vakantie in vorm

Heb je hard getraind om in shape te zijn voor de zomer? Dan is het natuurlijk zonde van al de moeite om je lijf tijdens de vakantie te verwaarlozen en vol te stoppen met slecht eten en drinken.

Ga je nog op vakantie? Onderstaande tips zorgen ervoor dat je ook tijdens je vakantie in vorm blijft. Zo hoef je de extra kilo’s er na de vakantie ook niet vanaf te trainen en kun je gewoon door waar je  met je training was gebleven.

Tips:

  • Neem je sportspullen mee.
  • Houd rekening met het weer. Ga in de ochtend sporten. Vaak is het dan nog koel en je hebt de rest van de dag om aan andere dingen te besteden.
  • Pas je doelen aan, het is tenslotte vakantie. Sport 2 tot 3 keer in de week zo’n 45 minuten om je conditie te behouden.
  • Een paar simpele oefeningen doen al wonderen. Denk aan (jump)squats, lunges, push ups, burpees, mountainclimbers, noem maar op. Oefeningen waarbij je verder niets nodig hebt en die je overal uit kunt voeren.
  • Blijf in beweging: maak strandwandelingen, huur een fiets, zwem in zee of het zwembad, speel beachvolleybal.
  • Probeer nieuwe sporten uit: ga eens kanoën, surfen, suppen, snorkelen of duiken. Mogelijkheden genoeg. Denk bij nieuwe sporten wel aan de veiligheid en zorg eventueel voor begeleiding.
  • Bedenk dat de vakantie geen vrijbrief is om ongelimiteerd en/of ongezond te eten. Je lichaam is geen afvalbak!
  • Drink veel water.
  • Ontbijt goed: havermout, fruit, roerei. Laat de croissants en andere calorierijke verleidingen voor wat ze zijn. En eet ook tijdens de vakantie zo volwaardig mogelijk. Dit voorkomt dat je de neiging krijgt om calorierijk te gaan snacken.
  • Ga je kamperen? Gebruik de bbq. In het buitenland is er vaak volop keuze in verse vis. Gril wat vis op de bbq en wat groenten. Pof eventueel nog een aardappel. Zo maak je makkelijk en in korte tijd een verantwoorde maaltijd. Let hierbij wel op de grootte van je porties.
  • Eet je elke dag van een buffet? Begin dan met ‘volumevoer’, dus salades, rauwkost en mager vlees of vis. Dit zorgt dat je al aardig vol zit, voordat je aan allerlei vet en calorierijk eten begint.

Tot slot: fijne vakantie!