Bikinifitness: mijn coaching en voorbereidingen op de Grand Prix

Bikinifitness: mijn coaching en voorbereidingen op de Grand Prix

Zondag 26 november was de Juliette Bergmann Grand Prix. Een wedstrijd voor A-atleten. Het hoogste amateurniveau. Deze wedstrijd had ik het jaar ervoor ook al gedaan en ik heb dit keer deze wedstrijd uitgekozen als afsluiting van mijn ‘proefproject’.

Mijn project en het bereiken van mijn doelen

Mijn project was om mezelf te coachen naar een wedstrijd. De voorgaande keren heb ik het onder begeleiding van een coach gedaan, maar nu wilde ik het zelf doen. Waarom? Ten eerste omdat ik altijd al met voeding en training bezig ben en ik wilde uitvogelen of ik dit ook op mezelf kon toepassen in een vastgestelde periode. Daarnaast wilde ik mezelf uitdagen om mijn eigen trainingen en voeding eens anders te benaderen. Ik was dus eigenlijk mijn eigen klant. Zonder iemand die zegt dat je op de goede weg bent of die zegt dat je een tandje harder moet. En een andere belangrijke reden was ook dat ik er niet achter stond hoe  mijn vorige coach met voeding omging. Ik dacht: dat kan en moet anders.

Mijn doel voor deze wedstrijd was om tevreden te zijn met mijn shape, ongeacht wat een jury hiervan zou vinden. En mijn prep goed doorstaan en mijn lessen en trainingen op een goede manier blijven geven. Dit laatste vond ik erg belangrijk, omdat ik mij tijdens mijn voorgaande wedstrijdvoorbereidingen heel vaak niet goed voelde. Dit had zoveel invloed op mijn lessen en trainingen, dat ik het vertrouwen in mijn lijf een beetje ben verloren. Dit wilde ik absoluut niet nog een keer!

Mijn eigen coach zijn

Ik vond het ontzettend leuk, maar ook bijzonder lastig om mijn eigen coach te zijn. En het heeft ook best wel wat stress opgeleverd moet ik bekennen. Elke dag vroeg ik me af of ik wel op tijd klaar zou zijn, of ik niet nog meer moest doen. En zeker als je vetpercentage dan een paar weken niet naar beneden wil, dan slaat de stress en onzekerheid helemaal toe. Maar ik wist dit van tevoren en heb er ook bewust voor gekozen. Gewoon om mezelf uit te dagen en niet klakkeloos iets over nemen van een coach. Ik vind het zo leuk om kleine dingen in mijn voeding te veranderen en te zien dat het werkt. Om mezelf nog verder te verdiepen in voeding en training en te puzzelen om ervoor te zorgen dat je lijf zich wel aan gaat passen.

Mijn doel is bereikt

Mijn doel om tevreden te zijn met mijn shape en mijn prep goed te doorstaan (niet het gevoel dat je elk moment tegen de grond gaat en je redelijk fit voelen en niet de dag na je wedstrijd 5 kilo zwaarder zijn) heb ik bereikt. En daar ging het om. Ik ben helaas wel laatste geworden. En ondanks dat ik mijn doel heb bereikt is dat wel jammer. Een kers op de taart was wel leuk geweest. Maar ondanks een tegenvallende plaatsing blijf ik tevreden. Dat neemt niet weg dat ik dingen volgende keer anders zou doen en dat ik geen verbeterpunten zie. Want geloof me: die zijn er genoeg. Maar dat was nu niet het doel. Dit komt weer voor een volgende wedstrijd!

Verbeteren en nieuwe doelen stellen

Verbeterpunten; ik kan er genoeg opnoemen. Zo ga ik de komende periode hard werken aan mijn poseren. De afgelopen periode heb ik me vooral gefocust op voeding en training. Het stukje poseren heb ik echt laten liggen en veel te weinig mee geoefend. En dat is terug te zien op het podium, tussen de andere meiden die zichzelf echt goed kunnen presenteren. Verder neem ik voor een volgende wedstrijd een iets langere periode om me voor te bereiden. Acht weken zijn vrij kort en ik heb achteraf gezien liever iets langer de tijd. Zo wordt het niet zo’n haastklus en is er ruimte voor een keer een foutje. En zo heb ik ook wat meer tijd om wat droger te worden. Ondanks dat ik tevreden was, vind ik wel dat ik op dit niveau wat droger moet zijn. Met meer tekening in mijn benen en betere billen. Dus in mijn trainingen zal hier de komende tijd ook de focus op liggen.

Kortom; genoeg om mee aan de slag te gaan voor een volgende wedstrijd!